Sök:

Sökresultat:

23 Uppsatser om Kanalens impulssvar - Sida 1 av 2

Dynamisk simulering med hjälp av RPS-beräkningar för radiovågors utbredning i urban miljö

Militära insatser i urban miljö kommer troligen att öka alltmer. Detta kräver soldater till fots eftersom dessa lättare kan förflytta sig via och mellan byggnader. Varje deltagande soldat kommer att behöva egen radioutrustning. Då stadsmiljö är ett relativt outforskat område vad gäller militär radiokommunikation är det viktigt att öka förståelsen för radiovågors utbredning i stadsmiljö. Härtill har institutionen för Informationsöverföring på FOI köpt in programmet Radiowave Propagation Simulator (RPS).

Sökmotorsannonsering ? Drivkrafterna bakom ett företags strategiska val av kanalen

Vårt syfte är att ur ett marknadsföringsstrategiskt perspektiv undersöka och förstå drivkrafterna till varför företag väljer att implementera sökmotorsannonsering i sin mix av marknadsföringskanaler. Vi har genom tre stycken kvalitativa intervjuer försökt identifiera varför företag väljer att implementera sökmotorsannonsering i sin marknadsföring. Dessa intervjuer bestod av ett företag som använder sökmotorsannonsering, ett företag som använt sig av sökmotorsannonsering och ett expertföretag som dagligen arbetar med både sökmotorsannonsering och sökmotorsoptimering. Sökmotorsannonseringen egenskaper är användbara och flexibla och kan anpassas för att kunna uppnå den tänkta strategiska målsättningen eller användas som ett komplement till företagens övriga marknadsföring. Vi har funnit ett samband mellan kanalens egenskaper och de bakomliggande drivkrafterna ett företag kan ha.

Sökmotorsannonsering ? Drivkrafterna bakom ett företags strategiska val av kanalen

Vårt syfte är att ur ett marknadsföringsstrategiskt perspektiv undersöka och förstå drivkrafterna till varför företag väljer att implementera sökmotorsannonsering i sin mix av marknadsföringskanaler. Vi har genom tre stycken kvalitativa intervjuer försökt identifiera varför företag väljer att implementera sökmotorsannonsering i sin marknadsföring. Dessa intervjuer bestod av ett företag som använder sökmotorsannonsering, ett företag som använt sig av sökmotorsannonsering och ett expertföretag som dagligen arbetar med både sökmotorsannonsering och sökmotorsoptimering. Sökmotorsannonseringen egenskaper är användbara och flexibla och kan anpassas för att kunna uppnå den tänkta strategiska målsättningen eller användas som ett komplement till företagens övriga marknadsföring. Vi har funnit ett samband mellan kanalens egenskaper och de bakomliggande drivkrafterna ett företag kan ha. Vi har analyserat utifrån ett marknadsföringsstrategiskt perspektiv och har förstått varför företagen väljer att implementera sökmotorsannonsering i sin marknadsföringsmix. Det framkommer i vår analys att sökmotorsannonseringens låga kostnad och kanalens användarvänlighet kan bidra till en effektiv marknadsföring.

3D för TV

Examensarbetet har gått ut på att självständigt jobba som 3D-generalist och få kunskap och erfarenheter ute på arbetsmarknaden. Jag har jobbat i samarbete med ett TV-företag på en vinjett som kanske skulle användas. Det har varit ett hårt och stressigt arbete. Det har funnits saker som inte gått att slutföra, en deadline som överskridits. Det har funnits ändringar idémässigt samt osäkerhet.

En jämförelse mellan två metoder för mätning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) är både en metod för att mäta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har därefter fått många användningsområden. STI beräknas utifrån modulationsindex, där modulationsindex är förändringen av modulation genom ett system.

En jämförelse mellan två metoder för mätning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) är både en metod för att mäta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har därefter fått många användningsområden. STI beräknas utifrån modulationsindex, där modulationsindex är förändringen av modulation genom ett system.

Reducering av stående vågor vid låga frekvenser med inversa filter vid mixning i en hemmastudiomiljö

Vid mixning i en hemmastudiomiljö finns det ofta stora akustiska problem, speciellt vid låga frekvenser. Vid just låga frekvenser orsakas problemen främst av stående vågor. För att reducera de stående vågorna används vanligen passiva absorbenter, men i en hemmastudiomiljö kan dessa av praktiska skäl ofta inte användas. I denna uppsats har något som kallas inversa filter undersökts som möjligt alternativ. Dessa skapas från ett uppmätt rumsimpulssvar och appliceras på signalen till högtalaren genom faltning.

Reducering av stående vågor vid låga frekvenser med inversa filter vid mixning i en hemmastudiomiljö

Vid mixning i en hemmastudiomiljö finns det ofta stora akustiska problem, speciellt vid låga frekvenser. Vid just låga frekvenser orsakas problemen främst av stående vågor. För att reducera de stående vågorna används vanligen passiva absorbenter, men i en hemmastudiomiljö kan dessa av praktiska skäl ofta inte användas. I denna uppsats har något som kallas inversa filter undersökts som möjligt alternativ. Dessa skapas från ett uppmätt rumsimpulssvar och appliceras på signalen till högtalaren genom faltning.

Upprättande av underhållsplan för rullkanal LRQ på SKF, gällande pressutrustning : Examensarbete i flygteknik

Denna rapport behandlar arbetet kring att ta fram åtgärder för förebyggande underhåll på en kanal för tillverkning av rullar till rullager, vid SKF i Göteborg. Målet har varit att upprätta ett grundläggande underhållsprogram, med fokus främst på operatörsunderhåll, med syftet att få ner antalet oplanerade driftstopp.Upplägget var att först knyta samman den kunskap som fanns samlad på företaget, många av kanalens maskiner var av äldre modell och har funnits i produktionen i många år, varför det visade sig finnas många personer med erfarenhet på dem på olika positioner. Samtal fördes med främst operatörer, tekniker och mekaniker, då det är dessa personer som arbetar närmast och mest med maskinerna, i syfte att isolera de mest frekventa felområdena.Analysen resulterade i en lista med förslag på åtgärder, vilken gicks igenom grundligt med, på maskinerna, kunnig och erfaren  personal.  Detta  ledde till att listan så småningom kom att omfatta till synes relevanta underhållspunkter, med förslag på åtgärd, intervall och utförare. Nästa steg var att gå djupare i komponentnivå på en enstaka maskin, den viktigaste och mest kritiska på kanalen, nämligen själva pressen, med vilken man pressar råmaterial, kallat kuts, till rullar. Vilka efter slipning/polering monteras tillsammans med ytter- och innerring till att bilda ett komplett rullager.Pressen var av modell äldre, från någon gång under 70-talet, en tid då man hade en helt annan underhållsfilosofi,  vilket  för med sig att underlag för förebyggande underhåll är bristfällig i sin natur, eller saknas helt. Analysen utfördes i form av en så kallad RCM-analys, en process där man bryter ner maskinen på komponentnivå och genom en FMEA-kategorisering avgör huruvida komponenten är kritisk på någon av punkterna; tillgänglighet, produktivitet, kvalitet, säkerhet, miljö eller ekonomi.

Malmös innersta ringväg : en vision för Centrumkanalernas framtida utveckling

Kan Malmös Centrumkanaler med dess egenskaper som en unik, långsmal och sammanhängande struktur användas för att möjliggöra nya rörelsemönster och mötesplatser i staden? Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur vi genom landskapsarkitektur kan utnyttja kanalens egenskaper för att skapa nya sätt för människor att röra sig i Malmö och skapa nya mötesplatser för vistelse. Platsen för vårt examensarbete är de centrala delarna av Malmö, en av de snabbast växande städerna i Europa.1-2 När Malmö förtätas blir de öppna ytor som inte kan bebyggas än mer värdefulla för stadens invånare, Centrumkanalerna är en sådan yta. Kanalerna är en stor sammanhängande offentlig yta i centrum som har förutsättningar att spela en viktig roll för att tillgodose Malmöiternas behov av offentliga rekreationsytor. Längs Centrumkanalernas sträckning föreslår vi Malmös innersta ringväg, en ny lösning för cykeltrafiken i centrum och ett nytt obrutet stråk för fotgängare. Syftet med Innersta ringvägen är att skapa ett nytt sätt för cyklister och fotgängare att röra sig och mötas i centrala Malmö.

Kundundersökning av kvinnors respons på reklam i åldern 20 till 60 : Vad påverkar kvinnors köpintentioner utöver reklambudskap

Konkurrensen på dagens marknad ser i dag annorlunda ut än vad den gjorde förr. Vi har fått fler och rörligare kunder och vi har fått in fler och större aktörer på marknaden. Dessa faktorer påverkar i dag handeln för småföretagare på den lokala marknaden. Att i dag kunna hävda sig på marknaden är svårt för små företag då de ofta inte har tillräckligt med resurser såsom pengar och kunskap om hur man når konsumenterna. Detta gör att de ofta blir lidande till fördel för de stora företagen på marknaden.

Upplevelseområdet kring Kinda kanal : En regional studie om Kinda kanal med omland och dess förändring till ett attraktivt upplevelseområde

Syftet med och användningen av Kinda kanal har förändrats sedan kanalens tillkomst. Den kanal som det en gång i tiden planerades för, att transportera varor på och verka för ökad kommunikation har idag fått en annan betydelse. Kinda kanal är fortfarande en kommunikationsled men inte av samma karaktär som vid dess invigning år 1871. Idag fungerar kanalen som en turistbåtled och magnet för näringar som valt att etablera sig i dess närområde för att på ett eller annat sätt direkt eller indirekt dra nytta av närheten till kanalen. Det vackra natur- och kulturlandskapet som omger kanalen lockar varje år många besökare som valt att turista där.

TV4 - ett företag med viljan att förbättra relationen med sina kunder : Vilka mötesaktiviteter ger störst mervärde i relationsprocessen?

Problem: TV4 har idag inte full kännedom om hur deras kunder ser på relationen mellan sig och kanalens säljare. Det bidrar till att TV4 får det svårare att utveckla relationen ytterligare, vilken de vill förbättra.Syfte: Att undersöka vilka ?mötesaktiviteter? som påverkar och förbättrar förhållandet mellan säljare och befintliga reklamtidsköpande kunder på TV4.Metod: De mötesaktiviteter som har valts att studera närmare är följande; större event, enskilda aktiviteter, säljmötet samt kringliggande aktiviteter runt säljmötet. Nio av TV4:s kunder har intervjuats. Dessa är belägna i Mälardalen och Stockholms-området.Teori: Modellen ?Effekterna av värdeskapande strategier i en lång relation? av A.

Tillväxten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens på den svenska TV-marknaden

Övergången till digital-TV och en allt billigare teknik för TV-produktion har triggat den explosionsartade ökningen av nischade TV-kanaler. I det allt mer fragmentiserade och individualiserade svenska samhället har nischkanalerna nått framgångar. Deras utbredning och popularitet rör om i grytan på en tidigare relativt statisk marknad och ingen aktör lämnas opåverkad. Tydligt är att de stora TV-kanalerna tappar mark och måste anpassa sig till det nya TV-landskap som håller på att ta form. Allt verkar peka på en fortsatt ökning av nischkanaler.

Hur reklamfilmsproducenter hanterar den ökade mängden reklam i TV

Denna studie utreder hur reklamfilmsproducenter anpassar sina produktioner för att de ska vara effektiva på en allt mer konkurrensintensiv reklammarknad. Enligt radio- och TV-lagen får svenska TV-kanaler idag sända tolv minuter reklam per timme, samma regler som gäller för till exempel TV3, Kanal 5 och TV6 som sänder från Storbritannien. Studien utgår fra?n en förstudie av den svenska TV-reklammarknaden där det bland annat observerades att den totala reklamtiden, inklusive reklam fo?r kanalens egna program,i ett fall uppgick till hela 26 procent av den totala sändningstiden. För annonsörer och reklaminköpare kan den ökade mängden reklam innebära ett försämrat genomslag och ökade kostnader för att nå ut med sitt budskap till samma mängd mottagare som för några år sedan.

1 Nästa sida ->